Soukromá datová schránka: k čemu to vlastně je?
O datové schránce se mluví stále víc. K čemu může být běžnému člověku užitečná? Vyřizují si ji podnikatelé, automaticky je zřizována obchodním společnostem, mít ji můžete i vy.
Elektronické úložiště pro komunikaci s úřady
Datová schránka je vlastně elektronickým úložištěm sloužícím pro přijímání a odesílání dokumentů. Zjednoduší komunikaci s orgány státní správy a úřady. Je podobná e-mailu, ale nemůžete do ní napsat libovolně dlouhý text. Vystačit si musíte s hlavičkou a poté přiložíte dokument.
Rozdíly oproti e-mailu
Tato obdoba e-mailu je mnohem lépe zabezpečena a je oficiální. Zásadními rozdíly mezi datovou schránkou a e-mailem jsou tedy nejen forma zprávy, ale i prokazatelné doručení dokumentů a vyšší míra jistoty. Jakmile přes datovou schránku dokument odešlete, zpráva je opravdu považována za doručenou.
Jak si schránku zařídit
O datovou schránku si zažádáte na Czech POINTU, třeba na poště nebo Městském úřadu. Zřizovatelem je pak Ministerstvo vnitra. Pro některé osoby je schránka povinná. Nic za ni neplatíte, vše je na počkání. Každá osoba může využívat pouze jednu datovou schránku.
Jaké jsou výhody datové schránky
Mezi populární výhody datové schránky patří nízká finanční nákladnost spojená s jejím užíváním: zřízení není zpoplatněno a velká část komunikace s orgány veřejné moci je zcela zdarma. I komunikace mezi soukromými subjekty je výhodná, cena za datovou zprávy je oproti poště nižší. O službu soukromé pošty je třeba nejdřív zažádat.
Doručení dokumentů
Jak je to s doručením dokumentu? K němu dochází až okamžikem, kdy se adresát do své datové schránky přihlásí, to ale znamená, že to může být i v řádu minut, nikoliv dnů jako u pošty. Pozor, pokud je schránka zřízena, měla by komunikace mezi jejím uživatelem a orgány veřejné moci probíhat výhradně jejím prostřednictvím. Za nedodržení pravidla hrozí pokuty.
S vyšším množstvím uživatel datových schránek se bude navyšovat jejich význam i objem komunikace, kterou jejich prostřednictvím zvládneme.